vrijdag 29 juni 2012

Vakantie!

uitslapen
aanklungelen
rotzooien
uitrusten
ontbijten
tijd verspillen
en hopen op zon
en warmte
dan kunnen we
gaan kamperen

de komende twee
maanden hoef ik er
's ochtends niet vroeg uit
geen lunch te maken
voor de jongens
zomaar vijf dagen
in de week vrij
een enorme luxe
zoveel vrije tijd ineens

ben de afgelopen dagen
op school druk bezig
geweest mn positie
voor volgend schooljaar
veilig te stellen
aangegeven dat ik erg
graag met mn leerling
wil blijven werken
ik heb geen keiharde
garanties gekregen
dat kan ook niet
het is een baan die
eigenlijk opgevuld dient te
worden door een leerkracht
die aangesloten is bij de vakbond
en senioriteit speelt ook een rol
maar ik ontdekte ook dat er
mogelijkheden zijn om daar
omheen te werken

in de vacature zetten
dat het een functie betreft voor
twee maanden of minder
dan reageert er niemand
omdat het te kort is
voor senior leerkrachten 
dan kan ik reageren
het hoofd van de school
ondersteunt mijn sollicitatie
de werkzaamheden worden
vervolgens steeds verlengt
met een aantal maanden
totdat het schooljaar om is

we concludeerden samen
dat het voor de leerling
goed zou zijn als er
continuiteit zou zijn in de
begeleiding die hij krijgt
vooral als er iemand op
school is met wie hij al
een band heeft
en dat ben ik 

voor nu is het eerst vakantie
ik merk dat het wel even zal duren
voordat ik genoeg rust
in mn kop heb om daar
van te genieten

3 opmerkingen:

  1. Dat is lekker. Gaat het in BC toch iets anders dan hier in Alberta. Hier hebben de speciale leerlingen een zgn budget waar ik uit betaald wordt. Ik heb net als jij geen vast contract en moet iedere keer tot de laatste schooldag wachten of ik mag terugkomen. Het is heel dankbaar werk. Mijn lln heet Cerebal Palsy (hersenverlamming) en zit in een rolstoel. Maar een heerlijk joch om mee te werken. Wat maakt jou lln zo bijzonder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor....hier gaat t eigenlijk net zo, alleen heb ik het geluk dat ik het hoofd van de school ook persoonlijker ken. De voordelen van een klein dorp?
      Mijn eigen leerling heeft een aan autisme verwante stoornis.
      Wat m zo speciaal maakt? Het is gewoon een heerlijk joch.

      Maar dat geldt eigenlijk voor alle "moeilijke" leerlingen die ik toegeschoven krijg. Ik sluit ze stuk voor stuk in mn hart.
      Het is de grootste uitdaging om ze mee te nemen in het leerproces, om ze uit te dagen, om ze zelfvertrouwen te geven, om ze tot werken te brengen, om ze je te laten vertrouwen, om ze niet alleen te boek te laten staan als "moeilijk", om ze vanuit hun kracht te benaderen, vanuit hun talenten, vanuit hun humor, to meet them where they are at, om oog te hebben voor hun strijd en vanuit het moeilijke leven wat ze vaak al achter de rug hebben en waar ze dagelijks mee te maken hebben....en zo nog 1001 dingen

      Ik ben gewoon een moeilijke-kinderen-leerkacht denk ik

      Verwijderen