zaterdag 9 juni 2012

Highway of Tears

Op 11 juni 1994
liftte de 15-jarige Ramona Wilson
naar vrienden in Smithers.
ze kwam er nooit aan
in April 1995 vonden twee kinderen haar lichaam
vlakbij het vliegveld in Smithers.

haar moordernaar is nooit gevonden

op highway 16 van Prince Rupert
tot aan Prince George
dan naar het zuiden
tot ongeveer Williams Lake
zijn de afgelopen tientallen jaren
veel jonge vrouwen verdwenen
enkelen zielloos terug gevonden
velen domweg spoorloos

de familie van Ramona
organiseert elk jaar
op 11 juni een herdenkingstocht
ter nagedachtenis aan Ramona
ter herinnering aan alle andere
vrouwen die verdwenen
om de moordenaar(s) er aan
ter herinneren dat men niet
nooit zal vergeten
familie vrienden belangstellenden
de burgemeester raadsleden
politie onderzoekers publiek
lopen allemaal mee in de tocht
ook 18 jaar na dato is
de wond in de gemeenschap
nog duidelijk voelbaar
van de school vlakbij het vliegveld
tot aan de weg waar ze
werd gevonden
langs de Highway of Tears

vandaag liep ik ook mee
met enkele collega's
uit naam van de NSDP
de organisatie waar ik voor werk
het was indrukwekkend
en bevreemdend
bedacht me onderweg
wat er allemaal veranderde
in achttien jaar
bedacht me ook
dat ik al bijna drie jaar
over dezelfde weg rij
naar Smithers
maar pas vanaf vandaag
zal ik van mn leven
niet meer vergeten
waar Yelich Road is
de weg waar Ramona
werd gevonden


4 opmerkingen:

  1. Wat mooi om hier over te berichten. Zo kunnen nog veel meer mensen, die jouw blog lezen, deze (hoewel anonieme) jonge vrouwen een plekje in hun gedachten geven.
    Ik kan me voorstellen dat die herdenkingstocht indrukwekkend geweest is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mam, deze blog is besloten, voor familie en een paar goeie vrienden. Niet meer openbaar zoals voorheen.
      Misschien komt dat er nog eens van, maar nu heb ik daar niet zo heel veel zin an.
      Kus!

      Verwijderen
  2. Ik voel me speciaal Yet <3
    Wist je dat we iets gemeens hebben. Mijn oma noemde mij altijd Jet(je).
    Mooie naam!
    Hugs Jacqueline (a.k.a. jet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mn blog toch maar openbaar gemaakt, Jet :-)
      Maar dat maakt je niet minder speciaal!
      Ik heb diegenen die ik graag wil laten meelezen, handmatig uitgekozen :-)

      Verwijderen